Železnice chcú viac konkurovať kamiónom. Môžu na to využiť stovky miliónov z eurozdrojov
Ministerstvo dopravy SR pre Štandard potvrdilo, že financovanie nákupu nových nákladných vozňov a modulových systémov v objeme tristo miliónov eur zabezpečia z Programu Slovensko na roky 2021 až 2027.
Oprávnenosť výdavkov sa skončí v roku 2029, pričom pôjde o peniaze Európskej únie a štátneho rozpočtu na spolufinancovanie. „Výzvu na podávanie žiadostí plánujeme vyhlásiť začiatkom roka 2026," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
O pomoc sa budú môcť uchádzať všetci podnikatelia so sídlom na Slovensku, ktorí podnikajú v oblasti železničnej nákladnej dopravy alebo vlastnia nákladné vozne a prenajímajú ich dopravcom. „Maximálna výška pomoci pre jedného žiadateľa je 200 miliónov eur. Pomoc pokrýva 50 percent oprávnených nákladov formou nenávratného finančného príspevku," priblížila hovorkyňa.
Schválená štátna pomoc
Európska komisia už schválila slovenskú schému štátnej pomoci na financovanie časti nákladov na nové nákladné vozne. Zdôvodnila to jej potrebnosťou a primeranosťou, keďže železničná doprava je menej znečisťujúca ako cestná a znižuje preťaženosť ciest.
„Schéma prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z ciest na železnice bez toho, aby neprimerane narušila hospodársku súťaž na jednotnom trhu," oznámia Komisia s tým, že ju schválila podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci.
Podiel železničnej dopravy na preprave tovarov je podľa ministerstva dopravy približne 30 percent. „Bez obnovy vozňov nie je možné tento podiel udržať, ani ho zvyšovať. Podpora má pomôcť železničnej doprave stať sa konkurencieschopnejšou a ekologickejšou alternatívou k cestnej doprave," vysvetlila Poláčiková.

Zásadná modernizácia
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO), národný nákladný dopravca s najvyšším podielom na slovenskom trhu, považuje za kľúčové, či sa nájdu financie na krytie podpory a či ministerstvo dopravy príslušnú výzvu vyhlási.
„Vnímame to ako jedinečnú príležitosť na zásadnú modernizáciu, respektíve obnovu vozňového parku, ktorú nielen ZSSK CARGO naozaj potrebuje," zareagoval pre Štandard predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Jaroslav Daniška.
O tom, že ministerstvo niečo reálne chystá, sa dozvedeli ešte minulý rok. „Niečo sme si, samozrejme, namodelovali, nevedeli sme však, s akou intenzitou pomoci a v akom objeme bude schéma notifikovaná," uviedol Daniška.
Akonáhle sa s jej finálnou podobou detailne oboznámia, tieto modely „oprášia“. „Realizačná fáza bude závisieť od podmienok konkrétnej výzvy," podotkol.
Očakávaný pokles
V súčasnosti pôsobí na našom trhu viac ako dvadsať komerčne aktívnych železničných nákladných dopravcov.
Podiel ZSSK CARGO na Slovensku podľa spoločnosti dosahuje 58 percent podľa najazdených vlakových kilometrov a 64 percent podľa hrubých tonokilometrov. Dlhodobo mierne klesá, no stále je výrazne najvyšší oproti národným dopravcom okolitých krajín.
„Nie je tajomstvom, že ZSSK CARGO je závislá najmä od vývoja hutníctva, hoci sa snažíme o diverzifikáciu a železnica vo všeobecnosti má silnú väzbu na priemyselnú výrobu. Aktuálne dianie na domácej a zahraničnej scéne, bohužiaľ, naznačuje, že trend poklesu môžeme očakávať aj v najbližších rokoch," priblížil Daniška.

Štátny nákladný dopravca, ktorý má necelých štyritisíc zamestnancov, v roku 2024 prepravil 24 miliónov ton tovarov, čo bolo oproti roku predtým menej skoro o deväť percent. Preprava klesá od roku 2021, kedy dosiahla skoro 31,5 milióna tony.
Investovať chcú opäť na Slovensku
O podporu na nákup nákladných vozňov sa chce predbežne uchádzať aj spoločnosť Metrans /Danubia/ z Dunajskej Stredy. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ firmy a skupiny Metrans Peter Kiss pre Štandard uviedol, že si musia naštudovať podmienky, ktorých zverejnenie očakávajú čo najskôr.
„Pretože sa musíme rozhodnúť, v ktorej krajine budeme investovať. Radi by sme investovali opäť na Slovensku," zdôvodnil Kiss. „Skupina Metrans využíva viac ako štyritisíc vlastných železničných vozňov a prevádzkuje 150 lokomotív," podotkol.
Firma Metrans Rail Slovakia, súčasť skupiny, mala v prvom polroku 2025 v železničnej nákladnej doprave na Slovensku s výkonmi takmer 530-tisíc vlakových kilometrov podiel 8,5 percenta. S bezmála 652 miliónmi hrubých tonokilometrov dosiahla podiel 9 percent.
V sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), štátneho správcu železničnej infraštruktúry, nákladní dopravcovia v prvej polovici tohto roka dosiahli výkony spolu 6,2 milióna vlakových kilometrov alebo 7,24 miliardy hrubých tonokilometrov.

Obnovia vozne aj rušne
ZSSK CARGO využíva 9,5-tisíca nákladných vozňov, z toho 7,7-tisíca prenajatých. „V nasledujúcom období máme ambíciu náš vozňový park výrazne zoštíhliť, spružniť a zmodernizovať. Rozsah obnovy bude závisieť od finančných možností a vývoja na trhu," pokračoval Daniška.
Nákladný dopravca má na vozbu vlakov spolu takmer 370 hnacích dráhových vozidiel. Z toho bezmála 200 elektrickej trakcie (desať prenajatých) a cez 170 motorovej trakcie. „Vzhľadom na zmenu trakčnej napájacej sústavy v uzle Žilina potrebujeme zabezpečiť flotilu rušňov, ktoré budú mať potrebnú prechodnosť cez napájacie systémy," vysvetlil šéf ZSSK CARGO.
Dopravca modernizuje rušne radu 742 nezávislej trakcie. V parku má aj interoperabilné viacsystémové rušne a rušne homologizované na zahraničie, ktoré umožňujú cezhraničné výkony bez preprahov a ich zastúpenie vo flotile chce posilňovať. Nezriedka ich tak možno vidieť v čele vlaku aj mimo Slovenska.
Vlaky nasadzuje v celej sieti ŽSR. „Zabezpečujeme vozbu nielen ucelených vlakov, ale aj jednotlivých vozňových zásielok a môžeme povedať, že ako jediní v SR," podotkol Daniška.
Systém riadenia vlakov
ZSSK CARGO získalo najnovšie zo zdrojov Európskej únie v rámci programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF) na modernizáciu 23 elektrických nákladných lokomotív typu 363 takmer 5,7 milióna eur. Očakáva od toho najmä zvýšenie interoperability, bezpečnosti a efektivity medzinárodnej nákladnej železničnej dopravy.
Nákladný dopravca chce inštaláciou Európskeho systému riadenia vlakov (ETCS) na vybrané rušne série 363 zabezpečiť ich plnú technickú kompatibilitu s požiadavkami Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), čo umožní plynulý a bezproblémový prechod vlakov medzi štátmi.
„Zároveň očakávame zníženie prevádzkových nákladov, zjednodušenie cezhraničných operácií a zvýšenie atraktivity železničnej dopravy ako udržateľného dopravného riešenia. Projekt tiež prispeje k plneniu legislatívnych záväzkov EÚ v oblasti zavádzania Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS) na koridoroch TEN-T do roku 2030," uviedol Daniška.

Šanca pre terminál Dobrá
ZSSK CARGO sa v rámci spoločného podniku Bulk Transschipment Slovakia, v ktorom je partnerom spoločnosť Budamar Logistics, uchádza o podporu z CEF aj na stavebnú fázu modernizácie Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá pri Čiernej nad Tisou.
V aktuálnej výzve projekt neuspel pre nedostatok financií, hoci podľa hodnotenia je kvalitný a zmysluplný. Prioritu mali projekty zamerané na infraštruktúru hlavných železničných koridorov.
„V hre je viacero možností, vrátane zapojenia sa do ďalších budúcich výziev z programu CEF s upraveným
projektom. V termináli Dobrá aj naďalej vidíme strategické aktívum," potvrdil generálny riaditeľ ZSSK CARGO.
V prvej fáze projektu, na ktorú v minulosti získali 85 percent financií z programu CEF, zabezpečili pre terminál Dobrá bezemisný, plne elektrický prekladač a moderný terminálový operačný systém. „Takisto sme si dali spracovať štúdie – komerčnú a technickú – ako podklad pre ďalší rozvoj terminálu a vykonali sme aj niektoré prípravné kroky pre stavebnú časť projektu," dodal Daniška.

Ministerstvo dopravy už skôr zverejnilo výzvu na podporu kombinovanej dopravy. Na nákup nových intermodálnych prepravných jednotiek je z Plánu obnovy a odolnosti k dispozícii takmer 3,9 milióna eur bez DPH.
Železničné firmy, cestní nákladní dopravcovia, prevádzkovatelia intermodálnej nákladnej dopravy a zasielatelia môžu žiadať o pomoc ešte do 31. augusta 2025.